Eudaimonia do të thotë të kesh fat të mirë, pasuri ose lumturi. Është një lulëzim i brendshëm që sipas Carl Jung-ut ne të gjithë duhet ta promovojmë duke kontaktuar fillimisht daimonin tonë. Është një gjeni i brendshëm, një arketip që drejton pasionet dhe motivimet tona të pavetëdijshme, ai që përcakton thelbin tonë dhe të cilin duhet ta dëgjojmë më shpesh.
Nëse ka diçka që e tepron pothuajse kudo (librari, rrjete sociale, mesazhe të printuara në rrobat tona) është nevoja për të qenë të lumtur. Nuk ka asnjë reklamë televizive ku të mos sugjerohet që duke pirë atë pije freskuese ose duke pasur atë celular, do të përjetojmë ndjesi të reja dhe të mrekullueshme. Ekziston një vizion i lumturisë aktuale që merr një ton pothuajse imperativ.
Ne jetojmë në një botë postmoderne ku ky detyrim për të qenë të lumtur shpesh na çon në pakënaqësinë tonë. Le të kujtojmë, për shembull, atë që na thotë matematikani dhe filozofi Nassim Nicholas Taleb në librin e tij “Mjellma e zezë”: njerëzit ende besojnë se e gjithë bota është plot me mjellma të bardha, se mjafton të përpiqesh për të marrë atë që dëshiron, se premtimet që na janë bërë si fëmijë një ditë do të realizohen. Megjithatë, sipas Taleb, bota jonë është jashtëzakonisht komplekse. Aq sa kur shohim një mjellmë të zezë nuk dimë si të reagojmë, bëhemi të pambrojtur sepse nuk dimë të menaxhojmë ngjarjet e paparashikuara dhe pasigurinë. Prandaj, lumturia nuk mund të gjendet kurrë nëse shikojmë jashtë. Ne duhet të forcojmë karakterin tonë, daimonin tonë, siç do të thoshte vetë Carl Jung.
Eudaimonia dhe rëndësia e njohjes së vetvetes
Një nga trashëgimtarët e trashëgimisë së Carl Jung ishte James Hillman. Ky analist Jungian ishte një nga eksponentët që u zhyt më thellë në konceptin e arketipeve, dhe më konkretisht, në idealin e daimonit. Në librin e tij Kodi i Shpirtrave ai na kujton rëndësinë e kontaktit me atë gjeni ose “demon” të brendshëm për të ndërtuar një jetë të plotë, lumturi të vërtetë. Për të kuptuar më mirë këtë teori interesante, le të analizojmë me kujdes atë që na zbulon profesor Hillman në librin e tij.
Çfarë është një daimon?
Daimon në greqisht do të thotë demon. Megjithatë, larg nga të paturit një atribut negativ ose të keq, ai në fakt simbolizon entitetin më të lartë të qenies njerëzore . Në etikën e Aristotelit , daimoni ishte virtyt dhe mençuri në aspektin e tij më praktik. Carl Jung, nga ana e tij, na shpjegoi se daimoni jeton në pavetëdijen tonë. Ai udhëzon shumë nga veprimet tona, na shtyn, na pëshpërit ide, na frymëzon dhe i jep zë intuitës sonë. Megjithatë, në shoqërinë e sotme dhe në ritmin e jetës që bëjmë sot, është e zakonshme të distancohemi nga ai zë i brendshëm. Një edukim që synon krijimin e njerëzve të barabartë dhe një treg pune që nuk vlerëson origjinalitetin e zvogëlon plotësisht mundësinë për të nxjerrë në dritë këtë kukudh të brendshëm. Ky entitet është plot vitalitet, ka potencial të jashtëzakonshëm dhe thërret për të çliruar impulsin e tij krijues , por jo gjithmonë guxojmë t’i japim hapësirën e tij.
Daimoni dhe eudaimonia: një çështje guximi
Dr. James Hillman sugjeron se pak gjëra janë aq vendimtare sa të mësosh të dëgjosh atë frymë, atë entitet magjik dhe plot ngjyra që banon në të gjitha motivimet tona. Prandaj, asgjë nuk mund të na frymëzojë më shumë sesa ajo frazë që ishte gdhendur në pronaos të tempullit të Apollonit në Delphi: “njihe veten”. Kushdo që ndalon së kërkuari nga jashtë, atë që duan të tjerët dhe më në fund fillon udhëtimin e njohjes së vetvetes, do të jetë në gjendje të arrijë daimonin e tij.
Tani, përqafimi i eudaimonia nuk është gjithmonë i lehtë. Sepse ndonjëherë, daimoni dëshiron gjëra që mjedisi ynë nuk i kupton. Ndoshta avokati nuk dëshiron të ushtrojë profesionin e avokatit, ndoshta dëshiron të jetë artist. Nga ana tjetër, artisti i famshëm dhe i pasur mund të mos dëshirojë më të krijojë; daimoni i tij mund t’i kërkojë atij të kryejë punë humanitare. Daimoni ynë mund të na thërrasë edhe për pavarësi më të madhe, hapësirat tona dhe liritë që ne nuk guxojmë t’i kërkojmë tani. Eudaimonia kërkon padyshim doza të larta guximi. Aq më tepër, nëse guxojmë të dëgjojmë atë zë të brendshëm, atë daimon të shqetësuar të uritur për të bërë gjëra, ai do të na nënshtrojë ndëshkime të ndryshme. Siç na kujton Carl Jung, nëse nuk jemi në gjendje të dëgjojmë nevojat e daimonit , shpirti ynë do të sëmuret. Sepse të shkosh kundër dëshirave dhe motivimeve tona sjell pakënaqësi.
Si të kultivohet eudaimonia?
Ne tashmë e dimë se asgjë nuk mund të jetë aq vendimtare sa promovimi i vetë-njohjes. Marrja në kontakt me dëshirat, esencat, identitetet dhe vlerat tona personale është padyshim një mënyrë për të përqafuar daimonin tonë dhe për ta njohur atë. Megjithatë, nuk mjafton të kontaktosh me të, t’i thuash “E di që je aty”. Ne duhet t’i japim atij lirinë, lirinë krijuese, lirinë e shprehjes. Kultivimi i eudaimonisë autentike kërkon ndryshime, nënkupton lënien mënjanë të skemave të imponuara nga jashtë dhe aftësinë për të krijuar realitetin tonë. Kështu, ne duhet të jemi plotësisht të vetëdijshëm për kompleksitetin e mjedisit tonë, ku të paparashikuara, pasiguria dhe vështirësitë do të jenë të vazhdueshme. Daimoni do gjëra, por për të arritur eudaimoninë duhet të merremi edhe me skenarë ku nuk është e lehtë të shprehemi, të realizojmë veten. Në lidhje me këtë, është mirë që ne të kujtojmë atë që na shpjegoi dikur Immanuel Kant: për të qenë të lumtur duhet të mësojmë të jemi të mençur. Kjo do të thotë, ne duhet të jemi në gjendje të zgjedhim mjetet e duhura për të arritur sa më shumë mirëqenien tonë. Është e qartë se një kompani e tillë, një synim i tillë, nuk është aspak i lehtë, shkruan Revista Psikologjia.
Për këtë arsye, terapia Jungiane është gjithmonë brenda mundësive tona. Kjo qasje terapeutike synon pikërisht këtë qëllim, për të vënë në dispozicion eudaimonia, duke na ndihmuar të dallojmë veçantinë dhe potencialin tonë për të arritur lumturinë që duam, atë që i përshtatet vetes.